PLUGG!

Ganska mycket skola för mig här borta just nu. Satt kvar med min grupp efter onsdagslektionen för att göra klart vårt grupparbete. Efter det spenderades det lite tid i biblioteket där jag behövde skriva ut lite stenciler. Sedan har vi fått en uppgift för extra credits som jag tänkte ge mig på. Man skall kolla på "confessions of a shoppaholic" som går på bio just nu och sedan svara på frågor på 3-5 A4!
Idag har jag sysslat med stäckläsning, jippiiiie! Under mina lediga timmar från det att barnen åkt till skolan till 3.40 har jag hunnit tvätta mina och barnens kläder och plöjt igenom ca 100 sidor i marketingboken. Nu har jag iaf läst alla sex kapitel som skall vara med på midterm provet nästa vecka. Nu skall jag gå över till att umgås med stenciler och alla "pluggkort" vi fått av läraren så att allt sätter sig. Det är extremt många nya och svåra ord jag måste plugga in! Då är dom små korten perfekta med ordet på ena sidan och förklaringen på den andra sidan är kanon, perfekt att förhöra sig själv med!
När det provet är gjort har jag klarat av hälften av kursen. So far so good. Jag valde marketing kursen för att det var favoritämnet i gymnasiet där jag hade en kanonlärare. Därför ville jag testa på det här med och se om jag tyckte att ämnet fortfarande var roligt eller om det bara var för att min förra lärare var så bra. Men nu har jag kommit fram till att det nog är marknadsföring jag vill plugga vidare med sen!

Good stuff!

Annat som händer just nu är att jag fjällar... en hel del. Främst i ansiktet som jag alltid gör men nu verkar det ha slutat och en hel del färg åkte med där. Nu är det ryggen det snöar ifrån. Men jag kämpar på med min lotion så att resten stannar kvar iaf.

PICTURES FROM NYC/JAMAICA

Efter att ha suttit i bilkö i tre timmar var jag äntligen framme på JFK airport för att möta upp syrran, Amelie och Linn. Väl hemma vart det ett snabbt möte med familjen innan det var dags att inta sängen. Helt förståeligt att tjejerna var trötta då klockan var 5 på morgonen hemma i Sverige!

Solen lyste på oss under alla 5 dagar vilket gjorde turistandet i NYC roligare och skönare. Här står dom utanför the library.

Alla fick sig en bit av "the big apple"

Alla hjärtans dag började med en sex and the city tour. En busstur runt manhattan i 3,5 timme där man passerar platser från serien och stannar på några av dom. Här sitter Amelie och Linn och dricker cosmos på Steve och Aidans bar Scout.

Kärleksdagen fortsatte med en utgång. Dock utan Amelie och Linn som vart lite sjuka och jetlagen spökade. Men vi andra åkte in och kvällen började på Ultra där det bjöds på chokladtäckta jordgubbar och en massa dans.

Efter Ultra dansade vi vidare till Mr. West

Tjejer på brooklyn bridge

Vi traskade över brooklyn bridge för att sedan äta en god lunch på andra sidan och sedan dyka in i brooklyns second hand shopping!

Vi tog oss upp i rockefeller center och såg manhattan ovanifrån.

Måndagsnatten spenderades på Johnny Uthas. Samma ställe jag såg superbowl för en månad sedan. Drinkarna byttes ut mot öl och cowboyhattarna åkte på! Marie vågade sig upp på tjuren i mitten av hela stället, credd!

Vi vinkade av Linn på JFK som behövde åka tillbaka till Sverige för att packa om resväskan inför hennes Thailandresa. Tears tears...men i sommar syns vi igen!

Efter en ganska grov felberäkning av tid av mig gjorde att vi spenderade 3 timmar av natten mellan den 17:e och 18:e på flygplatsen sovandes innan vårt plan gick vid 4 tiden på morgonen.

JAMAICA!

Vilket underbart land! Från 5 stressiga dagar på manhattan till landet där stress inte existerar vad precis vad vi behövde.

En jamaikansk vägmålare med matchande färg och linne och Marie

Första dagen/dagarna gick åt till att utforska stället. Vi tog oss ner till downtown Montego bay och strosade runt bland alla marknadsstånd.

När det är 30 grader i skuggan behöver man något att svalka sig med. Ibland med en reggae-drink och ibland med reggae drops!

Där satt han och filosoferade mot ett träd.. Mañana mañana!

Vi spenderade en del tid på stranden. Näst sista dagen vart det en heldag i den starka solen vilket resulterade i ett ganska så rött ansikte och lite svårt att sova. Men mycket färg på kropparna fick vi snabbt under dom första dagarna. Kan knappt föreställa mig hur Marie och Amelie kommer se ut efter deras månad där nere! NIGGAHS!

Folk ropade Whities efter oss, vart erbjudna marijana X antal gånger och folket frågade om vi ville ha taxi var 5 meter. Efter ett tag funderade vi på att skriva NO! i pannan och Marie började tänka på att göra dreads och färga håret så man passar in bland lokalbefolkningen och får vara ifred. Hoppas dock hon inte genomför planen, hihi!

Vi satte oss på en svettig lokalbuss i 1,5 timme till Ocho Rios för att simma med Delfiner. Måste nästan varit resans höjdpunkt. På området fick vi snorkla med rockor, paddla kajak med glasbottnen, kolla på hajshow! Vi fick ett varsitt armband/fotlänk av en snäll jamaikan som insisterade på att ge oss banden utan betalning. Vi fick samtidigt höra hans livshistiora och att han hade 6 barn med 5 olika fruar. Härlig kille det där!

HÄRLIGT!

Hemma i NY!

Ibland är sanningen bitter. Inte trodde jag att jag skulle tycka synd om mig själv över att flyga till New York men nu gör jag faktist det. Värmen är saknad!

Efter ett par dagar av utfoskande av ön blev dagen innan hemgång vår första riktiga heldag på stranden. Turkost hav, blå himmel, vit strand, en bra bok och Bob Marley dunkandes från strandbaren gör att man glömmer bort tiden och att man kanske borde lagt något över ansiktet i halvtid. Resultatet vart en Malin med ett extremt rött ansikte, som en levande Red Stripe! Morgonen därpå hade det röda lagt sig men huden såg inte direkt ut som innan, syrran vart också offer för Jamaicas starka sol. Läste på deras blogg idag att trädgårdsmästaren där på hotellet hade gett henne färsk aloe vera att sätta på. I brist på sånna lyxigheter nöjer jag mig med min VS lotion. Ser betydligt bättre ut nu iaf. Sista dagen innan mitt flyg gick spenderades iaf i skuggan med cowboy-stråhatten på...rätt skönt det med!

Det vart ett sorgligt farväl med tårar när jag skulle säga hej då till syster och Amelie. Jag har ingen aning om när jag får se dom igen, vilket gjorde det hela jobbigare. Amelie åker ju till Turkiet och är jobbar där till i november någongång och då vet man inte vart jag har tagit vägen. Marie träffar jag säkert i september men förhoppnigsvis innan det!
Jag hoppade iaf in i en taxi till Montego bays flygplats. Jag lyckades somna på den tre timmar långa flygturen till North Carolina som tur var men väl framme väntade ytterligare 3,5 timme att döda! En timme gick åt till alla kontroller med fingeravtryck och papper hit och dit som måste göras när man landar i detta land. Resten av tiden spenderades i en gungstol samtidigt som jag lusläste cosmopolitan, åt en sallad varvat med att kolla på planen utanför fönstret. Efter den två timmar långa flygturen till Newark var jag rejält trött men lyckades iaf få med mig mitt bagage och mig själv (tur det) till parkeringsplatsen där jag ställt bilen innan det bar av till värmen. Jag tackade alla gudar som finns för att min GPS var kvar (BFF), man vet ju aldrig vad som kan hända på långtidsparkeringar och det finns inte en chans att jag hittat hem utan den!
Efter en totalt 9 timmar lång resa ställde jag ner väskan innanför dörren kl 1.15 på morgonen, snaaark!

Dessa fem intensiva New York dagar med syrran, Amelie och Linn för att sedan gå över i 5 dagars riktig semester på Jamaica där det inte finns någon stress har varit huuur bra som helst!

Tänkte ge mig på att göra ett fint litet bildspel eller vad man skall kalla det imorgon med alla fina bilder. Får se om jag lovar för mycket med det är min tanke iaf.

Natti Natti!

Dream come true...

PARADISE!
Vi har verkligen hamnat i paradiset. Vi forsoker hinna utforska sa mycket av Jamaica som mojligt innan jag aker tillbaka till NY. Mina resekamrater har ju anda fram till mitten av mars pa sig attt utforska allt vad jamaica har att erbjuda medan jag far packa ihop  och aka tillbaka pa sondag. Mycket har hunnits med. Det ar svart att komma fran 5 stressiga dagar i NY och komma till landet med budskapet "manana manana". Imorse skulle vi ta oss till Dolphin cove som ligger ca 1,5 timme fran montego bay dar vi bor. Vi fragade receptionen nar bussarna gick och fick till svar... nar den ar full.. 8, kanske nio sa ar ni framme 11 eller 12 nangang. Svart med planerigen nar det inte finns nagra tider att folja men fy vad skont det ar.
Dagens aktivitet var iaf att bada med delfiner!!! En drom som nog dom flesta har. Vi vart erbjudna en taxi for 120 dollar dit och tillbaks men vi gav oss inte da vi hort att det finns lokalbussar = billigare. Om jamaicanerna kan, kan vi! Sa vi gick downtown och vart uppmotta av en tourist security kille som foljde med oss till bussarna. En bra sak har i landet. Det finns manga poliser pa vagarna och vakter overallt. Vi satte oss pa bussen som gick nar den var full som vi fatt hora innan. Mitt pa vagen kunde den stanna och plocka upp folk och nar den var full kastade sig en fullvuxen man sig ner i knaet pa en liten skolpojke som satt precis innanfor dorren, heltsjukt! Men det gick pa 8 dollar T/R, inga dumma turister har inte!
1,5 svettig timme senare var vi framme i paradiset. Fram till att det var var tur att bada med delfinerna underholl vi oss med snorkling med rockor, hajshow, paddla kajak med glasbotten och lunch inne pa deras fina omrade.
Tre helt sjukt taggade ttjejer klev ner hos delfinerna och vi fick pussa, aka efter och bli skjutsade av delfinerna och klappa hur mycke vi ville. Vara tva guideillar som var medoss och delfinerna maste jag nastan gifta mig med. Bruna, jobbar med delfiner och har humor som 10 x Hakan Oberg . Skrattae mig genom hela  touren  och battre blir det inte nar dom sager att dom heter Oki doki och Kid! HAHAHA
"Don't touch under the bellybuttom, they get very excited"
"Marie... where are yyou touching now?!"

Det ar 30 grader i skuggan och solen skiner pa oss! Vi har hittat en ny karlek har pa on, Red Stripe. Jamaicas egna ol som ar helt underbar.

Nere i downtown ar det valdigt risigt men har och runt hotellet ser det battre ut. Var femte meter blir man fragad om man vill ha taxi, om vi vill roka pa och sa ropar folk "whitie" efter oss.

Jag ar en dalig bloggare men syrran och Amelie har ocksa startat upp en och ar lite battre an mig pa att uppdatera. Sa ni far kolla in www.viift.blogg.se och lasa om vad som hant dom senaste dagarna och sen hur deras Jamaicatripp fortsatter!

Nu har jag fatt ner lite av vad som har hant iaf. Folket har ar jattecoola och sa lugna!
LOVE IT!

JAMAICA!

Tiden här med tjejerna har behandlats på ett väldigt effektivt och intensivt sätt. Skall göra mitt bästa för att återberätt alla dagar med bilder när jag kommer tillbaks från Jamaica!

Om 1,5 timme lämnar vi Armonk för att bege oss mot Newark. Har redan varit på flygplatsen idag, dock JFK, och lämnat av min toppsi Linn.. tårar tårar tårar. Men hon kommer tillbaks i juni/juli när det bär av till Kalifornien!  :)

Har nästan packat klart allting nu, skall bli helt underbart med lite sol och avkoppling. Har gjort mitt bästa för att få till en fejkbränna nu innan. Lite sorgligt att kemikalier får göra jobbet innan man åker iväg på solsemester. Men jag kände mig tvungen då mina resekamrater Marie och Amelie redan är negerbruna!!

Montego bay, Jamaica here we come!

Ni får vila ögonen på dessa underbara och soliga brooklynbilder tills vidare... Nu skall jag få riktig sol och efterlängtad VÄRME!

Tjohej!

Mycket att ventilera här, för lite energi.
Har ju finbesök här nu vilket gör att datortid prioriteras bort. En massa bilder har tagits, och mer kommer tas men ni får hålla ut med att se dom till jag kommer hem efter Jamaica om jag inte hinner innan.

Dagarna spenderas på manhattan och vi betar av allt man skall hinna se medan man är här i staden. Igår började dagen med en 3,5 timme lång Sex and the city tour där vi bland annat besökte sexshoppen somcharlotte köt sin mr. rabbit i, cup cakes från magnolia bakery, dricka cosmopolitan i Steve och Aidans bar och såklart se en hel del andra platser från serien. Detta följdes av vandring på manhattan och bla i fantastiska Soho. Igår skulle även nattlivet introduceras för sthlmsflickorna men efter sjukdom hos Linn och Amelie vart det bara syster som följde med. Kvällen började på Ultra där det delades ut goodie bags valentines day till ära, för att sedan bytas ut mot Mr. West. Extremt kul denna kväll då syrran var med och dansade i sofforna och sluprade färgglada drycker med oss! Vi kom hem vid 7 snåret på morgonen och när jag hoppade ner i min säng klev Amelie och Linn upp utvilade för frukostintag.

Idag, efter ca 3,5 timmes sovtid var det dags att turista igen och idag stod Brooklyn på tur. Vi började med att gå över Brooklyn bridge där vi sedan intog lunch på första bästa ställe, därefter vart det brooklyn är bäst på -second hand shopping!!
Imorrn måste jag åka till skolan (inget lov här inte trots att det är presidents week) så jag skall lämna av flickorna på white plains mall så dom kan roa sig med shopping medan jag roar mig med böckerna. Efter det åker vi in till city och ser det vi har kvar att se och göra. En promenix genom central park, åka upp i Empire state building eller Rockefeller center och besök i marc jacobsaffären skall iaf hinnas med. Kvällen skall spenderas på klubben Johnny Uthas där dom har en sån där tjur man kan rida på i mitten av klubben. Vi får se vem som vågar sig upp där?! Det skall va grymt drag där på måndagar iaf och bäst av allt är att ALLA vi tjejer kommer va där :)

Nu är jag så trött att jag knappt kan hålla ögonen öppna! Natti natti!

Filippa, Elin, Jag och min neger (och vi har inte ens kommit till Jamaica än!!) till syster <3

Dom är hääär!

GPS:en visade att jag skulle anlända på JFK airport 6.22 - 12 min efter att Marie och Amelie landat. Men efter att dom stängt av delar av en av alla broar pga blåst anlände jag kl 8.20. En resa som skulle tagit 50 min vart en resa på ca 4 timmar. Men trots kön och ett evigt förflyttande med högerfoten mellan gasen och bromsen (TACK för att automatbilar finns!) var jag ändå glad och kostaterade att målet var värt varenda förflyttning. Jag hittade parkeringsplats och hittade terminal 8 där dom satt på sina resväskor och väntade. En massa pussar och kramar - 5 månader att ta igen juh!
Efter änne mer kötid var vi hemma i Armonk vid 11 på kvällen. Tjejerna hälsade på mina värdföräldrar som var vakna, barnen fick ge upp och var tvungna att lägga sig. Imorse fick dom hälsa iaf innan jag skjutsade iväg dom till flygplatsen.

Behöver jag säga att jag var lycklig över att få somna bervid min kära syster inatt?

Idag har tjejerna fått i sig en riktig amerikansk frukost påTazza och lämnat av Tess och Paris i Stamford, CT innan det bar av in till manhattan. Shopping var efterfrågat så vi började med att ironiskt nog hoppa in på H&M på 5th avenue som vi sedan tog ner till 34 th street för mer shopping. Ner till battery park för skådning av frihetsgudinnan, tjurstatyen från "hitch"filmen, ground zero, wall street och sedan var bena för slut och tjejerna är fortfarande lite trötta av tidsskillnaden så det bar av hemmåt. Nu sitter vi här trötta och kollar på film.

Jag är sååååå lycklig och glad över att dom är här!

Nu räknar vi timmar!!!

Idag har jag pratat med all mina tre små sötnosar som kommer hit imorgon (IDAG!). Ett mer taggat gäng får man leta efter!
17.30 lämnar jag Armonk för att möta upp dom på JFK. Marie och Amme landar 18.10 och Linn 19.50!
Vi har redan gjort upp planer för dom kommande dagarna för att vi skall hinna se allt som är ett måste i denna stora stad! På lördag (valentines day) börjar dagen med en Sex and the city - tour runt manhattan. Efter det lite turistande/shopping innan vi åker hemmåt för en romantisk valentinesmiddag och iordningfixande för kvällens utgång! Bara början på några underbara dagar - TAAAGGAT!

Är alldeles för uppspelt för att kunna sova. Har precis kollat deras flighter så jag vet vilken gate jag skall möta upp dom på!

17 timmar kvar nu!

alcohol - Marie...

När man kommenetar i folks bloggar kommer det upp en liten kontrollruta med två helt random ord som man skall skriva efter. Denna ruta kom upp för någon dag sedan:

Undrar hur våra utekvällar här på manhattan kommer sluta. Jag har hur som helst beställt en massa bubbelplast för dom som vill komma hem hela iaf, min syster är ganska känd för sin speciella dansstil... :D

150 days!

Om ni inte sett det tidigare så har jag en nedräkning på dagarna här i USA ovanför min bild på högersida. Den är nu nere på 215 och med lite snabb huvudräkning får jag det till att jag har varit här i 150 dagar.

Tiden går fort när man har roligt...eller hur är det man säger?

Kvällen skall spenderas med Lindt's mörka chokladkaka med apelsinkross i tillsammans med mina kära marknadsföringsböcker. Fick reda på idag att "provet" jag har på onsdag egentligen är ett quiz ...till allas glädje! Detta innebär 20 frågor med svarsalternativ ovh en "vanlig" fråga man skall skriva utförligt på. Så det skall nog gå bra det här!

Nu är det bara TVÅ dagar kvar innan min kära syster Marie, Amelie och Linn landar på JFK här i NYC. Planerar för fullt för att få ihop allt vi skall hinna göras på dom 5 dagar vi har här i city innan vi drar till Jamaica!

Åttonde februari

I fredags åkte jag in och mötte upp Filippa, Elin och Pamelina för middag på planet Hollywood, times square. Vi vart placerade vid ett litet runt bord och efter att vi charmat och övertygat servitören om att vi var över 21 fick vi våra rosa drinkar och sex and the citykänslan var på topp. Stället har en Live DJ som stoppade musiken och informerade restaurangens gäster att ett gäng svenska tjejer var där, alla blickar riktade mot det blonda bordet (Filippa, du får ta å färga håret!)
Efter det hamnade vi på Ultra ännu en gång, denna gång med mål att röra oss till Kiss & Fly men som vanligt blev vi kvar där hela kvällen. Många fotografer hade lockats dit denna kvällen med anledning av ett en känd porrstjärna var där. Ingen koll på vad flickan hette..tror det var simpson något?!. Vid stängning åkte jag och Elin till Jersey och det vart inte allt för mycket sömn den natten... anledning - min 100 pound tunga rumskompis, en labrador, hade grova snarkproblem. haha!

Frukost intogs på tacobell/penn.station där vi mötte upp en inte allt för pigg Filippa som haft en lååång natt! Efter ett besök uppe hos Pamelina på upper west side för jackbyte begav sig ett rätt så slitet gäng hem till mig för en välbehövlig dusch och uppfräshning.
Lördagskvällen spenderades (sovandes) i en biosalaong i Mt. Kisco. Vi åkte dit i hopp om att se "He's just not that into you" men den var full så det vart "the reader". Det är inte ofta filmer är dåliga men den här var verkligen kass.

Idag skall jag sitta med nosen nedtryckt i mina skolböcker. Har mitt första prov på onsdag på dom tre första kapitlerna. Har ganska bra koll på alla teorier sedan gymnasiemarknadsföringen men jag måste lära mig alla engelska ord och termer för allt.

Maaarketing

Rock chick!

Rockig dag i skolan med nitar och hängslen!

Marketing - jeansfrågan

Marknadsföring handlar om att man alltid skall sätta kunden och dennes behov främst. Därför pratar vi en hel del om vad som är inne och ute under våra lektioner. Igår sa min lärare som ett exempel "Vem skulle köpa skinny jeans nu eller varför inte byxor så man ser kalsongerna?! Det är ju HELT ute...tack och lov! Jag kommer ihåg när jag såg en kille med spongebob med tomteluva på sina kalsonger. Då vill man ju bara gå fram och fråga vart han köpt dom... men det skulle nog se lite knäppt ut, hihihi!"
Hela klassen håller med läraren förutom en emokille med skinny jeans och jag själv. Jag är fortfarande fast i skinny jeans och tycker att det är finast. Vad det gäller killmodellen när man ser kalsongerna har majoriteten av min killbekantskapskrets sådanna byxor. Det behöver inte vara att man ser hela kalsongen men oftast iaf kanten på dom. Efter tre år skulle jag nog till och med kunna berätta, bara av att se kalongerna, vem dom tillhör.

Där ser man hur modet skiljer sig i olika i länder. Kul att hon tog upp ett jeansexempel då jag själv har yttrat mig flera gånger om hur fula jeans folket i landet har!

Cheap monday är saknat. Här får man punga ut med 60-70 dollar om man skall få sig ett par på urban outfitters!

Ultra, Mr.West - Superbowl

Långhelg hos Filippa på Long Island!
Mötte upp Filippa och Pamelina (senare även Marie och Sofia) för en kväll på Ultra. Kom först - ut sist. Efter ett besök på ett mexikanskt ställe var vi hemma hos filippan vid halv 8 på morgonen. Sov bort halva dagen och åkte till ett bagelställe för att inta frukost/lunch/middag. Efter det var det på med smink och partyoutfit igen och bege sig in till stan, denna gången var även Jerseytjejen Elin med! Underbart partygäng! Kvällens ställe som intogs var Mr. West... en extremt liten klubb och något mer fancy än gårdagens. Mycket dansande och även denna gången hamnade vi uppe i sofforna!
Kvällen slutade vid 4 tiden och jag, Elin och Filippa hoppade i säng vid halv 8 tiden... igen!

Att åka taxi på Long island är en upplevelse isig och bör helst inte göras ensam. Helgens chaufförer:
* Två 50-60 åriga gubbar med en gitarr mellan sig som skulle iväg till ett gig sedan. Otroligt slitna och ena surplandes på en öl. Vi vart kompisar och kom väl fram till att ABBA var ett skönt gäng. Något man gör med dom flesta som hör att man är från svealand!
* En annan började dunka klubbmusik klockan 7 på morgonen med 10 wunderbaum (ja, jag räknade) i bilen - PAARTY!
* En tredje  tog in en till tjej och släppte av henne någon annanstans innan han släppte av oss.

Söndagen = SUPERBOWL!
Finalen i amerikansk fotboll som varenda amerikan tittar på. Svenska kyrkan hade anordnat ett litet event med en storbildsskärm och snacks som vi åkte till. En massa svenskar och jag träffade lite tjejer från Jersey där jag bodde förut! Eftersom dom flesta svenskarna inte har en susning om några regler när det gäller matchen satt alla mest och pratade. Rörd blir man ändå när man hör den amerikanska nationalsången samtidigt som dom visar killarna med två svarta streck på kindera, deras sång är så mäktig! För att få lite mer stämning bestämde sig jag, Elin och Filippa oss för att vi skulle till klubben Johnny Utah's som ligger i närheten där nåra vi kände höll till. En massa taggade amerikanare som faktist förstod vad som pågick på tv-apparaterna och folk skrek. Vi fick oss en shot och öl för att komma med i matchen (ÖL som jag inte druckit sen jag kom hit!) Det var kul och känna på lite riktig stämning när det är en sån stor grej med superbowl här. Dock stod vi nog mest och kollade på alla otroligt snygga killar istället för matchen, stället kryllade av dom. JA Elin, vi skulle åkt dit tidigare!

Tillslut stod iaf Pittsburgh som segrare!

Friday

Gårdagen - Ultra

Ikväll blir det Mr. West med samma gäng + Elin!